loading...
عربی و هدیه
کویری بازدید : 4 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

اصل 16 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

«از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملاً با آن آمیخته است؛ این زبان باید پس از دورهٔ ابتدایی تا پایان دورهٔ متوسّطه در همهٔ کلاس ها و در همهٔ رشته ها تدریس شود.»

- همان گونه که در پست های قبلی به اطلاع همکاران محترم رسید، کتاب عربی جدید، قاعده محور نیست اما قاعده محور نبودن کتاب به معنای نفی اهمّیّت قواعد نیست؛ لذا دو بخش «بدانیم» و «فنّ ترجمه» در کتاب تنظیم شده است؛ تا دانش آموز بتواند به کمک آنها عبارات و متون ساده را بهتر بفهمد و ترجمه کند. قواعدی که در بخش «بدانیم» آمده به منظور فهم معنای جملات است. فراگیر قاعده را می خواند تا به کمک آن بتواند درست بخواند، درست بشنود و درست ترجمه کند. قواعد در خدمت فهم عبارت و متن است و این موضوع در بارم بندی امتحانات نیز لحاظ شده است.

ادامه مطلب را کلیک کنید.

یکی ازراههایی که می تواند دبیران ودانش آموزان را به هدف نزدیک کند وقبل ازرسیدن به بخش قواعد، آن قواعد را آموزش دهد استفاده ازشیوه آموزشی اکتشافی یاشهودی است.

بنابر گفته های علمای تعلیم وتربیت، آموزش به روش شهودی یک نوع احساس لذت وشادمانی را درفراگیر به وجود می آورد وآموخته هایش با ژرفای بیشتری همراه می شود چون بدون دخالت دیگران پی به حل یک مسأله برده است.

همان شادی که بر مرحوم فیثاغورس درهنگام کشف وزن حجمی، عارض شد.

به عنوان مثال در درس اول به اهداف کلی درس توجه می کنیم:

1- آموختن23کلمه؛

2- ترجمهٔ پنج حکمت از پیامبر اسلام ؛

3- آشنایی با اسم مذکّر و اسم مؤنّث؛

4- آشنایی با ترجمهٔ جمله های دارای اسم های اشاره «هذا هذه ذلك تلك»

می بینیم که بخش سوم وچهارم همان قواعد هستند.

حال وظیفه معلم چیست؟آیاباید برروی تابلو شروع به تهیه جدول وآموزش قواعد مذکرومؤنث ونیر آموزش اسم های اشاره بکند؟

اگرچنین است که باز همان وضعیت قبل است و به کلی ازاهداف دور می شویم.

به متن وتصاویرصفحه اول ودوم درس 1توجه کنیم :

دبیران محترم ابتدا ازروی متن می خوانند ودانش آموزان گوش می دهند.

دوربعد دانش آموزان تکرار می کنند ودرمرحله بعددانش آموزان مستعد تر ازروی درس می خوانند واین کار چندبار تکرار می شود. به خاطرداشته باشیم که هیچ قاعده ای را توضیح نمی دهیم.

ازدانش آموزان می خواهیم که به تصاویرونوشته ها دقت کنند وتفاوت آنهارابیان کنند وبرای این کار مقداری هم به آنها وقت می دهیم.

قطعاً دانش آموزان به این نتیجه می رسند که برخی اسم ها مربوط به خانم ها وبرخی مربوط به آقایان هستند و نیز به این نتیجه می رسد که اسم های اشاره آنها با هم فرق دارد وبه نکته دیگری هم دست می یابد که اصولا اسم هایی که دارای«ة» هستند، مانند اسم خانم ها باآنان رفتار می شود.

می بینیم که دراین روش، دانش آموز خودش فعال است و قانون استفاده از اسم های اشاره ونیز قانون مذکر ومؤنث را کشف می کند واین کشف باعث شادمانی او وتعمیق آموخته های او می گردد ودبیر محترم هم می تواند دربخش تمرین این آموخته ها را عمق وغنای بیشتری بخشد.

توصیه اکیدشده است که همکاران محترم از قاعده گویی وتهیه جزوه به شدت اجتناب کنند و خارج از حیطه ومحدوده کتاب به بیان قواعد نپردازند ونیز به هیچ عنوان وارد مبحث ترجمه فارسی به عربی نشوند چه در مورد لغات وچه درمورد متن نشوند وورود به این مبحث نیازمند دخالت صریح گروه های آموزشی واصلاح آن است.

باز هم تاکید می شود که نیازی به حفظ قواعد وبخش بدانیم نمی باشد و همین که دانش آموز بداند برای اسم خانم ها ونیز اسم هایی که به «ة» ختم می شود چه نوع اسم اشاره ای رابه کار ببرد کفایت می کند. حتی دربحث های شفاهی کلاسی اگرفرضا دانش آموز به جای اسم اشاره مؤنث، ازاسم اشاره مذکر یابالعکس استفاده کند باید ازاو پذیرفته شود. چون هدف فهم متن می باشد وقاعده دراین محدوده کاربرد دارد.

دوستان وهمکاران محترم اگر این پست را دارای نقص می بینند حتما یادآوری فرمایند تا توضیح لازم ارائه گردد.

درارتباط با عربی هفتم این دوپست را هم ببینید

گزارشی از دوره ونیز نگاهی به کتاب عربی جدید

بررسی عربی هفتم(اول متوسطه1)

همکاران محترم مجاز به استفاده ازاین پست در وبلاگشان می باشند به این شکل که بخش ابتدایی مطلب راآورده وبعد به وبلاگ پیام نسیم لینک نمایند.

شادباشید وشادمان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 185